Do veřejných financí patří stát, okres, zastupitelstvo a další útvary. Státní rozpočet je plán finančního hospodaření s financemi státu. Je to obvykle na jeden rok. Zajišťuje sociální, politické a ekonomické funkce státu. Má přesně takovou formu zákona, kterou navrhne vláda a samozřejmě schválí poslanecká sněmovna. Státní rozpočet obsahuje odhad příjmů z nejrůznějších zdrojů a rozdělení výdajů.
Příjmy státního rozpočtu tvoří převážně daně, cla, poplatky a ostatní příjmy. Výdaje pokrývají činnosti státu, jsou dané zákonem nebo řízené ústavou (mandatorní zdroje). Příjmy a všechny výdaje jsou centralizovány do státního peněžního fondu, který soustřeďuje všechny státní finance.
Typy státního rozpočtu jsou takové. Je zde schodkový typ státního rozpočtu, kdy jsou výdaje vyšší než příjmy, dále je zde vyrovnaný rozpočet, kdy jsou výdaje rovny příjmům a pak přebytkový rozpočet, kde jsou příjmy vyšší než výdaje. Schodkový rozpočet se může řešit třeba tak, že se zvýší daně, dále tím, že se zkrátí veřejné výdaje, bude se šetřit, bude se využívat prostředků z privatizace, dluhovým financování, pod které spadá například prodej vládních obligací, emisní financování, monetizace dluhu a tak dále.
Příjmy do státního rozpočtu jdou hlavně z daní, cla, dotací, z darů, podpory, z prodeje zpoplatněných statků a zpoplatněných služeb a z půjček od států.
Výdaje tvoří nákupy veřejných statků, jako jsou zdravotnictví, školství, kultura apod. Dále tvoří finanční pomoc zemědělcům, také část výdajů putuje na podporu v nezaměstnanosti, sociální podporu, sociální dávky, náklady na vládní zásahy, platby na úhradu jistiny, úroků a dluhopisů …
Funkce státního rozpočtu se dají rozdělit do tří skupin. První funkcí je alokační, druhá je redistribuční, třetí je stabilizační. Alokační funkce znamená, že se rozděluje rozpočet s cílem zajistit efektivní plnění funkci státu.